Ferske forfattere

Skrivekunstakademiet i Hordaland har samlet de nyeste forfatterne sine i en liten antologi som de har kalt «Jeg trenger ikke bein for å stå her». Det er modig gjort, både av Skrivekunstakademiet og av forfatterne; kaste dem ut i møte med den store, grusomme verden som består av kritiske anmeldere og andre lesere med hevete øyenbryn. Kanskje noen på jakt etter Det Store Nye Talentet.

Antologien består av korttekster, noen sammenhengende til nesten korte noveller, andre frittstående, og en del dikt.

Denne leser har forsøkt å senke øyenbrynene, og legge godviljen til. Det fortjener debutanter. Allikevel er det ikke til å komme forbi at tanken ”Her var det mye rart” kommer snikende rett som det er, i hvert fall hos meg. Særlig under lesing av de frittstående korttekstene. Diktene er nok de som klarer seg best. Noen blir liggende i bevisstheten etter lesing, de dukker opp helt umotivert i nattens urolige søvn, eller under oppvasken. Da har de gjort seg fortjent til å bli sitert. Her er ett av dem, løsrevet fra sammenhengen det sto i:

Julia Martincic:

jeg står fast i det siste kjærtegnet

jeg leiter etter kjærester overalt

tror folk er hus å gå inn i

tar av skoa og sier: hallo! jeg er hjemme!

 

Men hva er god litteratur? Vurderingen blir uansett subjektiv i siste runde. For flere år siden hadde jeg gleden av å være til stede på et seminar om litteraturkritikk. Hovedforeleser var dansken Erik Skyum Nielsen, respektert litteraturanmelder i danske Information. Han ble spurt om hvordan han definerer god litteratur. Svaret hans glemmer jeg aldri: «Det er god litteratur når hårene på underarmen min reiser seg»!

 

Tine Kolstad

Publisert i Ukategorisert | Skriv en kommentar

Vårens brennande ljos

Dieserud stoppar tida i lita bok
Vi_er_ikke_tid_2

Fredrik Dieserud debuterte med diktsamlinga Vi er ikke tid på Liv forlag no i sommar.  Vi er ikke tid er ei lita bok på 63 sider og 59 korte dikt.  Sjølv om dikta er korte, møter dei meg med friksjon, og nokre stikk likesom ut og rispar meg lett. Dette er langt frå likesæl instagram-poesi og tomme fraser som det florerer av i vår tid, og det likar eg. Dieserud trer klarast fram som poet for meg i naturskildringane, som her i eit av bokas første dikt: «Det løsner vel før/ eller siden/ når gress blir til mose/ og vannet renner fritt/ nedover gatene». Diktet framstår som ei merkeleg blanding av både forløysing og undergang. Samlinga Vi er ikke tid tek ikkje lange tida å lesa gjennom, likevel er det ei diktsamling som krev nettopp tid, då dikta tvingar lesaren til å stoppa opp og tenkje seg om.

Til tider opplever eg den gjennomgåande bruken av den insisterande «du-forma» som krevjande og innimellom vert den slitsam: «Blir du rolig/ av lønnetreet/ som slutter seg om deg(…)» Det er som om diktet krev eit svar av meg. Du-forma kan fungere svært godt slik det gjer i denne vesle perla her: «Er det fordi/ du er så skjør/ at det/ skinner himmel/ av deg». Av teksten på baksida lærer eg at Fredrik Dieserud til dagleg jobbar som psykiater, og eg trur nok erfaringar frå terapi-rommet skin med inn i debutboka. Dette vurderer eg som ein god ting, forfattaren tek tak i det som er nært og eg opplever heller inga form for utlevering på andres vegne. Utfordringa ligg kanskje heller i, at dette yrket er sentrert nettopp rundt eit «du», slik ein til dømes kan lesa ut frå dette diktet: «Hvilken virkning/ har lyset på deg/ nå/ når våren brenner». Dette litterære grepet er effektivt i passelege dosar og nevnte dikt er eit av dei kor det fungerer godt. Eg er likevel glad for at forfattaren varierer og innimellom nyttar den tradisjonelle eg-forma, slik som her: «De der/ og så jeg da/ alene i min ambivalens». Er det ikkje slik me alle kjenner det?

Eit av dikta eg særleg merka meg går sånn: «Kunstneren får tiden/ til å stoppe opp/ Slik månen gjør/ en stille høstdag/ i april». Ein haustdag i april? Går det an? Så absolutt. «Spring can really hang you up the most», slik det lyd i Fran Landesmans tidlause dikt fantastisk tolka av Radka Toneff.  Det kan vere om våren at haustens herjingar trer klarast fram, våren med sitt tilbakevendande og brennande ljos. Også Dieserud klarer i sine beste dikt å få tida til å stoppa opp, og som lesar blir eg tvinga til å stoppa opp. Dette er ein sjeldan og kostesam kvalitet i ei samtid full av kvikke inntrykk og kjappe tastetrykk.

Bokmelding av Oddmund Kårevik, redaksjonen STEMMER.

 

Publisert i Ukategorisert | Skriv en kommentar

Venstresidens funksjon

av Christian Vennerød

Utdrag fra «Peterson redder ungdommen og slakter politisk korrekthet» :

j b peterson

Peterson er ikke blind for at hierarkiene kan få for mye makt eller bli for sterke. Det er derfor vi trenger venstresiden, sier han. Venstresiden er til for å kritisere og korrigere hierarkiene, som alltid står i fare for å bli tyranniske. Dette gjør venstresiden svært verdifull. Det er denne verdsettelsen av venstresiden som gjør at han selv plasserer seg politisk som «en klassisk liberaler».

Les videre

Publisert i Ukategorisert | Skriv en kommentar

Huden nesten gjennomsiktig

Utdrag fra essayet «Huden nesten gjennomsiktig», om unge, kvinnelige prosaister

av Jenny Moi Vindegg:

 Så hvilke tendenser finnes? En første, iøynefallende fellesnevner, som jeg langt fra er den første til å peke på, er at unge kvinner ofte skriver om unge kvinner som sliter. De befatter seg nesten uten unntak med de nære tingene: mellommenneskelige relasjoner, skjeve maktbalanser, oppvekst, ensomhet, tap, kropp og (p)sykdom. Karakterene kjenner gjerne på en vedvarende uro, og forsøker å unnslippe egne eller andres skuffede forventninger. Mange av disse trekkene er typiske i samtidslitteraturen som helhet, men tendensen til å vende blikket innover er enda mer gjennomgående i disse bøkene enn i samtidslitteraturen generelt. Romanformen dominerer, men sjangergrensene er ganske flytende. Å skille skarpt mellom prosa og lyrikk synes tvungent – mange av prosaverkene er poetiske i språk og virkemidler, og noen også i form, og unge, kvinnelige poeter skriver gjerne med et narrativt driv, og tar opp mange av de samme problemstillingene. Felles for mange av verkene er at de er knappe i formatet, og at de skriver fram karakterer som veksler mellom sårbarhet og styrke; mellom avmakt eller usikkerhet på den ene siden, og en driv av sinne, vilje og protest på den andre. Et overveiende alvor er gjennomgående: svært få av disse bøkene er lette i tonen, og der humor finnes, er den som regel svart.

 

Les hele teksten i STEMMER nr. 2/2018, som utgis i begynnelsen av november.

 

Publisert i Ukategorisert | Skriv en kommentar

For deg som liker å lese

Denne gangen vil jeg anbefale et TV-program, nemlig det svenske litteraturprogrammet Babel. Vår og høst sendes det hver søndag på SVT 2, og det kan også sees på SVT Play: www.svt.se

Jeg vil spesielt anbefale programmet fra 2.9.2018 der Vigdis Hjorth møter den svenske forfatteren Jonas Hassen Khemiri. De har begge skrevet om familiehistorier, og det som raskt blir klart, er at det blant søsken fins ulike fortellinger om hva slags familie de har vært del av. Og, som Vigdis Hjort påpekte, knyttes det et ofte ubehag – blant de andre familiemedlemmene – til den personen som forteller en annen historie enn den «offisielle». Hvordan snakker den personen som aldri har fått snakket ut? Det er en tendens til at vi krever mer av ofrene enn av bødlene, uttrykte hun, med referanse til sannhetskommisjoner …

Og Khemiri tar opp tråden: Hva skjer med en familie når en person forandrer seg? Samtalen denne gangen dreide seg om kampen om hva som egentlig hendte. Khemiri har skrevet om papparollen og hvordan synet på egne foreldre kan endre seg når en selv får barn. Hva betyr det å være voksen?

Dessuten er det et langt, spennende intervju med forfatteren Elisabeth Åsbrink om hennes siste bok Orden som formade Sverige.

Dette er et program for alle litteraturinteresserte mennesker. Sendingene i høst er tilgjengelige på nettet fram til mai 2019.

Unn Christensen

Publisert i Ukategorisert | Skriv en kommentar

Arbeiderklassen, Èdouard Louis og Kjartan Fløgstad. Et kritisk tilbakeblikk på debattene rundt «Farvel til Eddy Bellegueule» i Frankrike og Norge

Kristian Lødemel Sandberg i STEMMER har sammen med Kjerstin Aukrust skrevet en interessant artikkel i Norsk litteraturvitenskapelig tidsskrift 02/2018:

«Ved å motsi framfor å forstå, konfrontere framfor å kontemplere, dramatisere framfor å problematisere, kom det fram en reell konflikt mellom å basere seg på klassesolidaritet eller på identitetspolitikk, som langt på vei kan sees som Fløgstads mål i debatten», heter det i artikkelen, som er gratis tilgjengelig på idunn.no: Trykk her.

Publisert i Ukategorisert | Skriv en kommentar

Utdrag fra ungdomsroman – Domen

Domen fikk hederlig omtale i fjorårets konkurranse med tekster for barn og unge, med åpent tema. Vi sakser fra juryens uttalelse: En dystopi fra Heidal! Ideen er forfriskende, og vi skulle gjerne ha lest mer enn dette spennende utdraget fra ungdomsromanen Domen. Forfatteren har skapt et troverdig fortellingsunivers. Formmessig er teksten også vellykket. Fortellerstemmen bruker et effektivt språk som passer historien og fungerer godt. Historien er uten tvil nøye gjennomtenkt og grundig utviklet, men lest som et utdrag er det for mange detaljer og overforklaringer som tidvis forstyrrer innlevelsen. Vi oppfordrer absolutt forfatteren til å fortsette jobben med prosjektet.

 av Nina Borge

Les videre

Publisert i Ukategorisert | Skriv en kommentar

Afzal Abbas: Blad for vinden (bokomtale)

Alle nordmenn som lurer på hva et flerfarget, moderne Norge er, burde lese denne diktsamlingen. Boka kan leses som et brev, en personlig tekst, om at det er på tide å akseptere alle fargene som er rundt oss.

Av Hilde Sjølset, bibliotekar

9788230012574 Les videre

Publisert i Ukategorisert | Skriv en kommentar

Hanne Eftedal Brathagen: Speilbilder (bokomtale)

Mange av ordbildene er underfundige, og byr på nettopp den type undring vi ønsker oss når vi leser.

Av Kirsten Bøe, litteraturviter.

http://forlagshusetivestfold.no/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/c/v/cvoer_speilbilder_1.jpg

Les videre

Publisert i Ukategorisert | Skriv en kommentar

Nytt fra Chinua Achebe

Dette intervjuet ble tatt i 1989, og sto på trykk i SørNordUtvikling nr. 3/1989 (utgitt av Norad):

Nytt fra savannen er siste tilskudd på den verdenskjente nigerianske forfatteren

Chinua Achebes bokliste, i fjor oversatt til og utgitt på norsk. –Det er både en politisk roman og en kjærlighetsroman, sier Achebe selv til UTVIKLING, – alt som skjer i virkeligheten dukker opp i romanen.

Les videre

Publisert i Ukategorisert | Skriv en kommentar